Wij zetten ons in voor het algemeen belang

Contact

Lijst Babijn
Bakkersstraat 59
4501 RB Oostburg
Tel. : 0117 452945
E-mail : info@lijstbabijn.nl

  Interact Network 2018

Fijnstof. (De zeven grote vergissingen)

Woensdag 16-04-2005

Moderne diesels vervuilend ?,

Het Duitse blad Auto-bild heeft een artikel gepubliceerd omtrent de roetdeeltjes die de diesel motor zou uitstoten. Zoals ik al eerder melde kan het blad ook slechts concluderen dat de feiten verdraaid worden. Door het onderzoek moeten zelfs enkele milieu "specialisten" hun woorden terug nemen of inslikken. Voor mij komt er ook weer een wijsheid bij. De moderne dieselmotor voldoet zelfs zonder roetfilter aan de euro 5 norm die pas in 2008 ingaat. Kennelijk wordt het roetfilter ook door de fabrikanten als schoner aangeprezen terwijl eigenlijk de motor zelf de lof verdiend. Feit blijft dat de milieu organisaties met oneigenlijke argumenten het debat aangaan en dat recycling een zeer groot probleem geeft.

Fijnstof: De zeven grote vergissingen..

1. Diesel-voertuigen zijn de hoofdveroorzakers van fijnstof .FOUT. Volgens een studie van het ministerie van Milieu, Natuurbescherming en Geologie in Mecklenburg-Vorpommern is de voedingsbron voor het grootste aandeel van fijnstof van natuurlijke oorsprong. Vulkanisme, zeezoutemissie, bodemerosie, alsook van biogene oorsprong afkomstige schilfers, pollen, sporen en algen veroorzaken het vijfvoudige van het aandeel in fijnstof, dan wat de mens door industrie, bewoning en verkeer veroorzaakt.

2. Door de toepassing van dieselroetfilters daalt de roetdeeltjes belasting in steden aanmerkelijk. FOUT. Zelfs in de grote steden van Duitsland draagt de dieselroet van personenauto's slechts drie tot negen procent - afhankelijk van de bronvermelding - aan de fijnstofbelasting bij. Zelfs het ministerie van Milieu onder leiding van filter-voorvechter Jürgen Trittin moet bekennen dat het fijnstofaandeel door ''slijtage en opwaaien'' ruim 58 procent uitmaakt - en dat op druk bereden wegen. Dit betekent: Autobanden, waarin het roetaandeel tot wel 30% bedraagt, moeten eigenlijk verboden worden....

3. Voor dieselroet-deeltjesfilters zijn er geen alternatieven. FOUT. In de BMW 120D alsook enkele typen MAN-vrachtwagens is een zogenaamde PM-katalysator werkzaam. Bij deze PM-katalisator, dat eigenlijk geen roetfilter is, wordt de op een metaalvlies neergeslagen dieselroet kontinu naverbrand. Dit houdt de bijzonder gevaarlijke kleinste roetdeeltjes van onder de tien micrometer (''PM10-deeltjes'') voor ruim 90% tegen, echter reduceert de totale roetdeeltjes hoeveelheid met slechts 30%. Veel voorkomende dieselroet-deeltjesfilters, waarop de milieubescherming fel aandringt, reduceren de totale roetdeeljes hoeveelheid welliswaar voor meer dan 80%, maar laten echter de kleinste roetdeeltjes van onder de 10 micrometer versterkt door. Hoe ernstig het zogenaamde ''Melitta-denken" de huidige debatten bepaalt, toont het voorbeeld Twin-Tec: Deze uitlaatgasspecialist brengt zijn zeer innovatieve PM-katalisator als naderhand aan te brengen roetfilterkatalisator op de markt terwijl er feitelijk niks gefilterd wordt.

4. Een rijverbod voor filterloze dieselvoertuigen in de binnenstad verbetert de luchtkwaliteit aanmerkelijk. FOUT. Volkomen absurd wordt de discussie over rijverboden voor filterloze voertuigen in verhouding tot de extreem schone SCR-technologie van moderne vrachtwagens. Vrachtwagens met de ''Harnstoff'' SCR-katalisator aan boord, hebben een 80 tot 90 procent geringere roetdeeltjes uitstoot dan er volgens de oude Euro-1-norm toegestaan is, en blijft daarbij reeds nu onder de strenge dieselroet grenswaarden van de Euro- 5 -norm die vanaf 2008(!) geldt. Zij nog opgemerkt dat deze vrachtwagens deze waarde halen zonder filter.

5. Van dieselroetfilters zijn geen schadelijke bijwerkingen bekend. FOUT. Ingenieurs van Opel hebben aangetoont dat de meest gebruikte keramische dieselroet-deeltjesfilters bij het regeneratie proces grote hoeveelheden Polycyclische Aromatische (Kool)Waterstoffen (PAH's) of (PAK's?) afgeven, Waaronder het zeer giftige Benzopyrene. Bij de verbranding van PAH's, kunnen ook nog Dioxine en Furane ontstaan.

6. Milieubescherming fokust zich terecht op dieselroet. FOUT. Vele thema's schijnen zowel de Eko-lobby als het ministerie van Milieu niet te interesseren, zoals de verpulverde keramische-vezelmatten in katalisators (AUTO BILD 14/2003). Omdat de keramische vezels, waarmee het katalisator-monoliet schokvast in de metalen buitenschil bevestigd is, in de loop van de levenduur van een auto verdampen, komt er jaarlijks meerdere tonnen KANKERVERWEKKENDE fijnstof in het milieu. Met draadgeknoopte in plaats van keramische-vezelmatten bevestiging zou dat probleem opgelost zijn. Extra kosten per auto: enkele euro's. Maar nog steeds worden ook in dieselroet-deeltjesfilters keramische-vezelmatten gebruikt. De uitwerking is vergelijkbaar met asbest - zegt zelfs een fabrikant van deze vezelmatten.

7. De Duitse milieubescherming (DUH), initiatiefnemer van de campagne ''Geen diesel zonder filter'' vertegenwoordigt uitsluitend de Eko-belangen. FOUT. De milieuorganisatie heeft in totaal, 100.000 euro voor hun lobbywerk geïnkasseerd verkregen - van dieselroet-deeltjesfilter fabrikanten (!)

U wilt ons uw mening over dit thema geven of uw eigen ervaringen verstrekken?
SCHRIJFT U ONS:
AUTO BILD, Brieffach (Postbus) 3940,
20350 Hamburg.
Fax: 040-345660
E-Mail: redaktion@autobild.de
Stichtwort (onderwerp):Feinstaub-Debatte (Fijnstof debat)