Wij zetten ons in voor het algemeen belang

Contact

Lijst Babijn
Bakkersstraat 59
4501 RB Oostburg
Tel. : 0117 452945
E-mail : info@lijstbabijn.nl

  Interact Network 2018

Milieu. (Feiten en Fictie)

De voedingsbron voor het grootste aandeel van fijnstof van natuurlijke oorsprong. Vulkanisme, zeezoutemissie, bodemerosie, alsook van biogene oorsprong afkomstige schilfers, pollen, sporen en algen veroorzaken het vijfvoudige van het aandeel in fijnstof, dan wat de mens door industrie, bewoning en verkeer wordt veroorzaakt. (18000 doden/schatting)

Sahara zand is in staat half Europa af te leggen. Blijven de roetdeeltjes wel in het land van herkomst?

Op druk bereden wegen maakt het fijnstofaandeel door ''slijtage en opwaaien'' ruim 58 procent van het totaal uit. Dit betekent: Autobanden, waarin het roetaandeel tot wel 30% bedraagt, moeten eigenlijk verboden worden....

Onderzoek Duitsland: zowel stad als platteland, in de buitenlucht en binnenshuis.

Uitkomst: binnenshuis stofbelasting hoger dan buiten en i.c.m. roken binnenshuis wordt de EU norm enorm overschreden en zou de woning eigenlijk onbewoonbaar moeten worden verklaard.

Vele thema's schijnen zowel de Eko-lobby als het ministerie van Milieu niet te interesseren, zoals de verpulverde keramische-vezelmatten in katalisators (AUTO BILD 14/2003). Omdat de keramische vezels, waarmee het katalisator-monoliet schokvast in de metalen buitenschil bevestigd is, in de loop van de levenduur van een auto verdampen, komt er jaarlijks meerdere tonnen KANKERVERWEKKEND fijnstof in het milieu. Maar ook worden in dieselroet-deeltjesfilters keramische-vezelmatten gebruikt. De uitwerking is vergelijkbaar met asbest - zegt zelfs een fabrikant van deze vezelmatten.

Ingenieurs van Opel hebben aangetoont dat de meest gebruikte keramische dieselroet-deeltjesfilters bij het regeneratie proces grote hoeveelheden Polycyclische Aromatische (Kool)Waterstoffen (PAH's) of (PAK's?) afgeven, Waaronder het zeer giftige Benzopyrene. Bij de verbranding van PAH's, kunnen ook nog Dioxine en Furane ontstaan.

 

 

Staatssecretaris Van Geel van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu denkt dat een gecombineerde aanpak kan, omdat luchtverontreiniging en klimaatverandering dezelfde hoofdbron hebben: verbranding van fossiele brandstof.

Deskundigen steunen de visie van de staatssecretaris op het symposium, maar zij wijzen ook op ongewenste effecten. Zo leidt volgens TNO de bestrijding van roetdeeltjes wel tot een betere luchtkwaliteit, maar ook tot een stijging van temperatuur omdat roet warmte absorbeert (dimeffect). Bij minder roetdeeltjes is dus meer inspanning nodig voor de reductie van broeikasgassen.

 

Staatssecretaris van Geel zou zelf het goede voorbeeld moeten geven, want een beter milieu begint bij jezelf.

Hij heeft indertijd gebruik gemaakt van een hybrideauto. Dat merk en type is onlangs tot milieuvriendelijkste auto verkozen. Om onduidelijke redenen heeft dat echter maar een paar weken geduurd.

 

 

Waarom hebben de schoonste motoren de hoogste brandstoftoeslag in de houderschapsbelasting? ( G3 gasinstallatie ) Waarom worden milieuvriendelijke auto’s niet sterker gestimuleerd door grotere belastingvoordelen? Biobrandstof (koolzaadolie), Waterkracht.

 

 

Kilometerheffing: men vergeet gemakshalve dat we nu ook al per kilometer aan de pomp betalen.

 

 

We maken het milieu zo superschoon dat we er niet gezonder, maar wel heel veel armer van worden. Dat is erg, want ondertussen gaan er mensen in de gezondheidszorg dood als gevolg van geldgebrek. (Wachtlijsten)

 

 

In de jaren 70 en 80 kregen we te horen dat de bossen sterven als gevolg van de zure regen en de uitstoot van ammoniak uit de bio-industrie.

 

Politici eisten drastische maatregelen, de overheid liet verontrustende spotjes zien op televisie, en de industrie werd gedwongen enorme hoeveelheden geld uit te geven aan filters en andere maatregelen. Boerderijen werden verplaatst of ook gedwongen tot forse milieu-investeringen. Midden jaren negentig werd echter duidelijk dat er helemaal geen sprake was van bossterfte, en als dat wel het geval zou zijn was er geen enkel bewijs dat zure regen of ammoniak daaraan schuldig waren. Ook als het peperdure beleid niet was uitgevoerd hadden de bossen er uitgezien zoals nu: uitstekend.

 

 

 

Koolzaadolie e.d.: Volgens de EU regels mag je geen accijnzen heffen over de olie die als prima vervanging met kleine aanpassingen een dieselmotor aan de gang kan houden. Tanken bij de Aldi en Lidl ?

 

 

Financiering: Galileo navigatiesysteem voor Europa. Momenteel maken we gebruik van het Amerikaanse GPS systeem. Met Galileo worden we onafhankelijk van Amerika. De kosten: tussen de 4 en 6,8 miljard Euro.

 

Onafhankelijk van Amerika? Het Pentagon heeft 3 miljard Euro gereserveerd om Galileo uit te kunnen schakelen.