Contact
Lijst BabijnBakkersstraat 59
4501 RB Oostburg
Tel. : 0117 452945
E-mail : info@lijstbabijn.nl

Coalitieakkoord Sluis: SLUIS:BETROUWBAAR BESTUUR(D) IN BALANS. (07-12-2006)
1SLUIS: BETROUWBAAR BESTUUR(D) IN BALANS.
0. Inleiding.
In dit politieke bestuursakkoord geven de drie partijen, PvdA, D&T en Nieuw West, aan langs
welke weg zij de gemeente Sluis willen besturen. De weg moet leiden tot een gezonder
financiële positie van de gemeente, met perspectief in ontwikkelingen in de toekomst, die
voor de omvang van de middelen die Sluis tot de beschikking heeft, beheersbaar en
uitvoerbaar zijn.
Zoveel mogelijk wordt geprobeerd om kaderstellende besluiten die door de gemeenteraad van
de gemeente Sluis zijn genomen, uit te doen voeren. Mocht de hoofddoelstelling, gezonde
gemeentelijke financiën, niet worden gehaald, dan wordt ook gekeken of dit staande beleid op
onderdelen bijstelling behoeft.
Bij het gezond maken van de gemeentelijke financiën wordt ook het personeel niet ontzien. Er
wordt vooral gekeken naar een wijziging in de beloningssystematiek, die in Sluis boven de
CAO ligt. Het hiertoe formeel en moreel benodigde overleg wordt onmiddellijk na het
aantreden van het nieuwe college door de portefeuillehouder opgestart.
Door deze benadering kan wel het aantal ‘handen aan de balie’ zoveel mogelijk in stand
worden gehouden, waardoor de service (naar burgers, bedrijven, andere overheden en intern)
kwantitatief niet ter discussie hoeft te staan.
De coalitiepartners zijn van mening dat zij, doordat ze verkozen zijn, het mandaat van de
kiezer gekregen hebben om Sluis te besturen tot 2010. Uit dat mandaat vloeit de plicht voort
om dat te doen naar eer en geweten, met het algemene belang als leidinggevend criterium. De
moeilijke beslissingen die genomen moeten worden, worden genomen. Er wordt echter, ook
vooraf, open gecommuniceerd met belanghebbenden over de besluiten die hen ‘treffen’.
Hieronder volgen de punten waarover in de formatiebesprekingen is overlegd en waarover
duidelijke afspraken zijn gemaakt. De coalitiepartners verplichten zich deze afspraken na te
komen. De punten worden zoveel mogelijk, SMART ( specifiek, meetbaar, acceptabel,
realistisch en tijdgebonden) geformuleerd.
Alle te nemen besluiten c.q. voorstellen vanuit het college worden getoetst aan de
hoofddoelstelling: Het gezond maken van de gemeentelijke financiën.
1. Algemeen
Partijen zijn het erover eens, dat:
· vastgelegd dient te worden wat wordt verstaan onder externen en wat onder
uitzendkrachten /tijdelijke krachten voor ambtelijke werkzaamheden.
· ook onderdelen van de personele beloning betrokken dient te zijn bij de discussie over de
op orde brengen van de gemeentelijke financiën.
· de portefeuille personeelsbeleid gezien de omstandigheden een politieke portefeuille is.
2. Financieel beleid gezond maken.
Partijen zijn het er over eens, dat:
· het weerstandsvermogen op orde dient te worden gebracht en dient te voldoen aan het
criterium “voldoende”. Dit dient op zijn laatst bereikt te worden bij de begroting voor het
dienstjaar 2008.
· de algemene reserve op een gezond niveau dient te worden gebracht. Jaarlijks dient de
algemene reserve met minstens 10% te stijgen.
2
· er kritisch naar het personeel(bestand) dient te worden gekeken, maar dat klantgerichtheid
wel voorop blijft staan. Binnen zes maanden na het aantreden van het college dient er
overeenstemming te zijn over een, op onderdelen gewijzigde, beloningsstructuur.
· risico’s (in verhouding) vermeden dienen te worden en dat om die reden kritisch naar de
gemeentelijke projecten moet worden gekeken, waarbij de mogelijkheid bestaat dat
projecten worden opgeschort. Binnen drie maanden dient de projectenlijst ingedeeld te
zijn in de categorieën ‘doorgaan’, ‘opschorten’ of ‘schrappen’.
· er in principe geen belastingen verhoogd worden (met uitzondering van toepassing van de
inflatiecorrectie). Slechts bij wijze van uitzondering kan tot belastingverhoging worden
overgegaan, in het bijzonder indien er sprake is van aantoonbaar nieuw beleid. Hierbij
geldt dat de term nieuw beleid niet te pas en te onpas mag worden gebruikt!
· de gemeente een “beschaafde“ gemeente moet zijn, waarin de sociaal zwakkeren worden
ontzien.
3. Opknappen openbare ruimte.
Partijen zijn het er over eens, dat:
· een systematische aanpak van het achterstallig onderhoud op alle gebied belangrijk is,
zowel voor de leefbaarheid van de eigen inwoners als voor het toeristische product.
Beheerplannen moeten voor 1 augustus 2007 beschikbaar zijn.
· fondsvorming daarbij een belangrijk middel is. Het fonds is in het bijzonder bedoeld om
ook gebouwen in de openbare ruimte (denk aan monumenten) werkelijk aan te kunnen
pakken.
· er bij de uitvoering van werken en werkzaamheden vooraf steeds een verplichte toets dient
te worden uitgevoerd met betrekking tot de toegankelijkheid voor mensen met een
functiebeperking. De werkgroep gehandicaptenbeleid wordt hierbij betrokken.
4. Bestuur verbeteren.
Partijen zijn het er over eens, dat:
· er geen verplichte uitvoering van het zogenaamde startdocument meer bestaat, doch dat de
daarin genoemde punten wel onderdeel van beleid kunnen zijn. Dus: punten uit het
startdocument kunnen wel worden uitgevoerd, maar de verplichting houdt op te bestaan.
· het politieke bewustzijn onder jongeren dient te worden gestimuleerd. De burgemeester
blijft trekker voor het politieke jongerenforum.
· de stads- en dorpsraden serieus dienen te worden genomen, wat in elk geval betekent, dat
de relatie met de stads- en dorpsraden wordt bepaald door het convenant en dat er
kernwethouders zijn. Er dienen wel gesprekken te worden gestart over een nieuw
samenwerkingsdocument. Deze gesprekken zijn afgerond minimaal een maand voor de
einddatum van het huidige convenant.
5. Bestaand kaderstellend beleid wordt uitgevoerd, voor zover het de hoofddoelstelling
niet doorkruist.
Partijen zijn het er over eens, dat:
· dit het uitgangspunt moet zijn, doch dat dit niet belemmerend mag werken voor de
realisering van de hoofddoelstelling, wat betekent dat wanneer deze niet wordt gehaald
onderdelen van bestaand beleid in principe weer aan de orde kunnen komen.
3
6. Huisvesting optimaliseren binnen budget.
Partijen zijn het er over eens, dat:
· gestreefd moet worden naar een raadszaal in het gemeentehuis in Oostburg. Daartoe wordt
gekeken naar de mogelijkheden binnen het huidige ontwerp.
· het projectbureau fysiek (en organisatorisch) in het gemeentehuis in Oostburg dient te
worden ondergebracht.
· het Belfort in Sluis niet voor kantoordoeleinden, doch slechts voor ceremoniële en
commerciële doeleinden beschikbaar is.
7. Leefbaarheid kleine kernen bevorderen.
Partijen zijn het er over eens, dat:
· vastgelegd moet worden, wat onder leefbaarheid van kernen dient te worden verstaan en
ook in hoeverre er sprake moet zijn van differentiatie tussen de kernen. Daar waar het
voorzieningen in de dorpen betreft moeten de dorpsinwoners zelf de keuze maken wat ze
voor hun dorp het meest belangrijk vinden.
· de mogelijkheden voor de inzet van een service/bibliobus worden onderzocht. Dit
onderzoek is afgerond voor 1 januari 2008.
· de mogelijkheid wordt onderzocht, dat het onderhoud van accommodaties, die door de
inwoners van de kernen van kennelijk belang voor de leefbaarheid van hun dorp worden
geacht, door de gebruikers in eigen beheer wordt uitgevoerd.
8. Projecten.
Partijen zijn het er over eens, dat:
· er kritisch naar de gemeentelijke projecten dient te worden gekeken, onder andere door
nut en noodzaak opnieuw te af te wegen (doelen formuleren), door te bezien in hoeverre
deze dienstig zijn aan het gemeentelijke beleid en door de onderlinge samenhang te bezien
(toetsen aan de criteria: maatschappelijk nut – economisch nut – financiële voordelen -
juridische positie van de gemeente), met als uitgangspunt dat de financiële positie van de
gemeente leidend is.
· er gebiedsgericht gewerkt dient te worden en niet op ad hoc-basis.
· de volgorde van de uitvoering van de (grote) projecten als volgt wordt bepaald: Breskens
– Cadzand-Bad – Sluis aan Zee, waarbij voor Sluis aan Zee in elk geval geldt dat dit
project op zijn vroegst aan de orde kan komen als de totale voorbereiding van Cadzand-
Bad is voltooid.
· de projecten uit het Gebiedsplan moeilijker grijpbaar zijn. De gemeente dient zich
hiervoor blijvend op te werpen als regisseur.
· voor Waterdunen zijn en blijven de spelregels zoals geformuleerd in Natuurlijk Vitaal,
onverkort van kracht. Dit betreft in het bijzonder de vrijheid ten aanzien van
vervreemding van eigendommen.
· verder geldt voor Waterdunen dat garanties met betrekking tot zoutschade als gevolg van
de veranderende waterhuishouding plaats vinden met behulp van hydrologisch onderzoek.
De uitkomsten hiervan leveren de basis voor een nulmeting op.
· het verdient aanbeveling de gebiedscommissie te verzoeken, juist in relatie met
Waterdunen, andere wegen te zoeken met betrekking tot grondverwerving dan de tot nu
toe gebruikte.
· het dossier varkensstallen/golfbaan moet heropend worden op basis van nieuwe
onderhandelingen waarbij uitgangspunt is dat de varkensstallen niet worden herbevolkt.
· wat Cadzand-Bad betreft wordt eerst onderzocht of de geplande bouw voldoet aan de
wensen/eisen van de toekomst (oppervlakte appartementen) en er dienen 250 extra
4
(ondergrondse, openbare) parkeerplaatsen in Cadzand-Bad zelf gerealiseerd te worden.
Dit laatste om de aantrekkelijkheid van Cadzand-Bad juist in de winter te verhogen.
9. Onthaalparkings.
Partijen zijn het er over eens, dat:
· partijen ermee instemmen, dat de onthaalparking Nieuwvliet-Bad-Oost om
subsidietechnische redenen nog dit jaar wordt aanbesteed.
· er wordt contact opgenomen met het waterschap Zeeuws-Vlaanderen over de noodzaak
van handhaving in het kader van parkeren aan de kust en het daar samen invulling aan
geven.
· de resultaten van dit overleg en de er uit voortvloeiende handhaving van belang zijn voor
de standpuntbepaling over de andere onthaalparkings.
· extra handhaving van gemeentelijke zijde wordt pas ingesteld als het wetsvoorstel Wet
bestuurlijke boete fout parkeren en andere lichte overtredingen in werking treedt evenals
de 4e tranche van de Algemene wet bestuursrecht.
10. Handelshaven Breskens
Partijen zijn het er over eens, dat:
· het project wordt voortgezet conform de concept intentieovereenkomst, waarover tussen
de gemeente en Vroon/Lisman overeenstemming bestaat.
11. Sociale veiligheid.
Partijen zijn het er over eens, dat:
· er een financieel verantwoord evenwicht gezocht wordt tussen sociale veiligheid enerzijds
en het branden van de openbare verlichting anderzijds(tijdstip doven openbare
verlichting).
· wat de gemeentelijke rol in het handhavingsproces betreft er vastgelegd moet worden wat
tolerabel is en dat de “pakkans” vergroot dient te worden.
· het uitgangspunt moet zijn, dat regels worden gecontroleerd en worden gehandhaafd.
· de mogelijkheden van de Wet bestuurlijke boete worden ingezet zodra dit toegestaan is.
12. Gebiedsprogramma/landschap.
Partijen zijn het er over eens, dat:
· met betrekking tot het kleinschalig kamperen in principe het aantal eenheden op 15 wordt
gehandhaafd, met een mogelijkheid tot uitbreiding als aan een aantal nader te formuleren
eisen (zoals aansluiting riolering, voldoende ruimte en aanwezigheid randbeplanting) is
voldaan.
· voor het projectgebied van de Gebiedgerichte aanpak blijven de regels van Natuurlijk
Vitaal geldend en derhalve ook voor Waterdunen.
· er binnen dat projectgebied sprake dient te zijn van synergie tussen de verschillende
functies (agrarisch, recreatief en natuurontwikkeling).
13. Starterswoningen, sociale woningbouw en zorgwoningen
Partijen zijn het er over eens, dat:
· er voor 1 juni 2007 een uitgangspuntennotitie wordt opgesteld, waarin wordt gedefinieerd
wat onder starterswoningen wordt verstaan en waarin wordt vastgelegd hoe ermee wordt
omgegaan. Partijen spreken uit, dat dergelijke woningen bij voorkeur in de kleine kernen
dienen te worden gebouwd (zie ook– Leefbaarheid kleine kernen bevorderen).
5
· het uitgangspunt is, dat er een voldoende aantal huurwoningen dient te zijn c.q. te blijven
voor de verschillende doelgroepen, met dien verstande, dat het huidige aantal
huurwoningen de ondergrens is.
· in het kader van de WMO zorgwoningen over alle kernen in de gemeente dienen te
worden gespreid en dat het aantal mede wordt bepaald door de demografische opbouw
van de gemeente.
14. Plattelandsbeleid.
Partijen zijn het er over eens, dat:.
· de thans voorliggende concept-nota Plattelandsbeleid met de daarin geschetste
mogelijkheden partijen grote zorgen baart, met name ook vanwege de toenemende
verstening van het buitengebied. Partijen behouden zich het recht voor om met een andere
visie te komen.
15. Infrastructuur verbeteren.
Partijen zijn het er over eens, dat:
· voor wat de aanleg van het fietspad Oostburg – Groede betreft er co-financiers gezocht
moeten worden en dat de mogelijkheden van gefaseerde aanleg dient te worden
onderzocht.
· voor wat de aanleg van een fietspad Appelstraat – Bakkersdam betreft de gemeente samen
met het waterschap beziet welke maatregelen mogelijk zijn voor de verbetering van de
veiligheid van de fietsers en dat hier ook de L(andelijke) F(ietsroutes)-routes in
meegenomen moeten worden.
· ze unaniem voorstander zijn van de aanleg van de rondweg Aardenburg.
· de overdrachtsgelden die worden ontvangen in het kader van de Rondweg Schoondijke
voor een deel worden aangewend voor besteding in de kern Schoondijke.
16. Parkeren.
Partijen zijn het er over eens, dat:
· blauwe zones ten behoeve van het kort parkeren pas worden ingevoerd na de invoering
van de Wet bestuurlijke boetes, maar dat er wel een mix dient te blijven met betaald
parkeren.
· betaald parkeren wordt alleen ingevoerd daar waar het om regulerende redenen
noodzakelijk is.
17. Uitvoering geven aan klimaatconvenant.
Partijen zijn het er over eens, dat:
· ze voorstander zijn van duurzaam bouwen en van de toepassing van alternatieve vormen
van energie, met uitzondering van windmolens.
18. Visserij/toerisme.
Partijen zijn het er over eens, dat:
· zo ruim mogelijk moet worden ingezet op verbrede visserij en dat dit begrip zo ruim
mogelijk moet worden geïnterpreteerd.
19. Musea, cultuur, monumenten.
Partijen zijn het er over eens, dat:
· er wat monumenten betreft ook sprake dient te zijn van fondsvorming volgens het rood
voor rood-principe (zie ook– opknappen openbare ruime) en dat er een financiële
6
inventarisatie dient te worden uitgevoerd met betrekking tot de inzet van benodigde
middelen voor het verantwoord instandhouden van monumenten binnen het kader van de
hoofddoelstelling..
20. Toegankelijkheid openbare ruimte.
Zie ook opknappen openbare ruimte.
Partijen zijn het er over eens, dat:
· hieraan dient te worden toegevoegd, dat straten, wegen en pleinen bij voorrang dienen te
worden getoetst op de mate van toegankelijkheid en zo mogelijk worden aangepast.
21. Economisch structuurbeleid.
Partijen zijn het er over eens, dat:
· de gemeente een terughoudend economisch structuurbeleid voert en dat er alleen
bestemmingsplanmatig gestuurd wordt.
22. Kwaliteit personeel.
Partijen zijn het er over eens, dat:
· er per 1 april 2007 een strikte procedure moet worden ingevoerd op het gebied van
postafhandeling en ontvangstbevestiging. Het college formuleert hiervoor een tekst die
uiterlijk 15 januari 2007 ter kennisname van de raad wordt gebracht.
· er duidelijkheid dient te komen omtrent de tijdelijke inhuur van personeel voor structurele
bezetting (zie ook– algemeen).
· er een maximale formatie dient te worden vastgesteld in relatie tot de dienstverlening.
23. Onderwijshuisvesting.
Partijen zijn het er over eens, dat:
· zij inzetten op een snelle realisering van de brede scholen Oostburg en Breskens, hetgeen
in elk geval inhoudt dat procedures met voorrang worden gestart.
· ze eveneens inzetten op goed achterstandsonderwijs.
24. Welstandscommissie.
Partijen zijn het er over eens, dat:
· uiterlijk 1 juli 2007 de welstandsnota moet zijn geëvalueerd teneinde te kunnen komen tot
aanpassing van de welstandseisen en een vereenvoudiging van procedures.
· IJzendijke-Oost welstandvrij gebouwd wordt, na goed vastleggen van de kwaliteitseisen.
25. Gemeentehuis Aardenburg.
Partijen zijn het er over eens, dat:
· de toekomstige functie(s) van het gebouw onderzocht worden ook in relatie met functies
van andere gebouwen in Aardenburg (musea, dorpshuis). Dit onderzoek dient uiterlijk 1
januari 2008 te zijn afgerond.
· daarna worden de financiële consequenties van de uitkomsten van dit onderzoek in beeld
gebracht, waarna een definitief besluit wordt genomen.
26. Toekomst BIMS.
Partijen zijn het er over eens, dat:
· voor 1 mei 2007 wordt nagegaan op welke wijze het overleg met de middenstanders in
Sluis en Oostburg verder vorm kan worden gegeven.
7
27. Jeugdsozen en jongerenbeleid.
Partijen zijn het er over eens, dat:
· met de Stichting Welzijn voor 1 juni 2007 overleg gevoerd moet worden teneinde na te
gaan of er meer vrijwilligers aangetrokken kunnen worden, zodat de jongerensozen meer
en langer open kunnen zijn.
28. Gratis openbaar vervoer.
Partijen zijn het er over eens, dat:
· de discussie over gratis openbaar vervoer in 2007 wordt gevoerd, met dien verstande dat
een daadwerkelijke proef op zijn vroegst in 2008 kan worden geëffectueerd, indien en
voor zover de financiële positie dit toelaat.
29. MFC IJzendijke.
Partijen zijn het er over eens, dat:
· de bevolking van IJzendijke mag beslissen over de inzet van een deel van de revenuen van
IJzendijke-Oost onder de randvoorwaarde dat de structurele exploitatielasten van de
voorziening ten laste komen van de dorpsbevolking.
30. Gemeentelijke berichtgeving.
Partijen zijn het er over eens, dat:
· nader uitgezocht wordt op welke wijze de gemeente de burgers op de meest effectieve en
meest efficiënte wijze kan informeren.
L.H. Wille
J.G. Meijer
C.R.A.F.A. Bolijn-Hertzberger