Contact
Lijst BabijnBakkersstraat 59
4501 RB Oostburg
Tel. : 0117 452945
E-mail : info@lijstbabijn.nl
Interact Network 2022
Bijlage Ontpoldering. (29-12-2007)
Onlangs sloegen de ondernemersorganisaties en de Kamer van Koophandel alarm. Zij vinden het plan om de Sloeweg te verbreden, compleet met klaverblad-achtige aansluiting op de snelweg A58, 'onnodig duur'. Voor beide plannen stelt het Rijk 80 en mogelijk 100 miljoen euro beschikbaar. Het verschil van 20 miljoen euro is afhankelijk van verkoop van de Hedwigepolder aan België, die er een overstroomgebied van zal maken.
De Sloeweg vergt zo'n 60 miljoen euro. Blijft 40 miljoen euro voor de veel langere Tractaatweg. Ondernemend Zeeland is bang dat er veel te weinig geld voor de Zeeuws-Vlaamse weg overschiet.
Daarom kwam het bedrijfsleven met een zuinige variant voor de Sloeweg, waarbij een duur klaverblad is vervangen door een ongelijkvloerse kruising. Zo blijft er meer geld over voor verbreding van de Tractaatweg.
Het idee klinkt leuk, maar snijdt weinig hout, laat gedeputeerde Poppelaars weten. "De Tractaatweg is langer dan de Sloeweg, maar de aanpassingen zijn simpeler. Met 40 miljoen moet dat kunnen. We hebben wel een probleem als we de 20 miljoen voor de Hedwigepolder mislopen."
Poppelaars en ook de Borselse wethouder M. Vermue-Vermue vinden een nieuwe aansluiting op de A58 Heinkenszand noodzakelijk om sluipverkeer door de Poel terug te dringen en de N664 (de Nieuwe Rijksweg langs 's-Heer Arendskerke en 's-Heer Hendrikskinderen) te verlossen van vrachtverkeer. "De aansluiting kost 10 miljoen en lost veel verkeersproblemen op. Dan moet je dat niet laten", zegt Poppelaars.
De varianten voor de Sloeweg worden volgend voorjaar gekozen. Dan is ook een studie van Rijkswaterstaat naar de A58 gereed. Volgens Vermue-Vermue roept het bedrijfsleven te vroeg. "Dat mag, maar leg er dan ook wat geld bij